7.9.2015

תוצרת גרמניה או סין - ולמה בכלל זה משנה?

הרבה אנשים שואלים את עצמם האם באמת יש הבדל בין מוצרים תוצרת גרמניה או יפן, לבין אלו המיוצרים בסין ובהודו. כדי לחסוך לכם את המאמץ נתחיל בתשובה העקרונית: לא בהכרח. יחד עם זאת, בהחלט יש מקום להיכנס לעובי הקורה ולהבין איפה בכל זאת ניתן למצוא הבדלים מן הסוג הזה, או כיצד הם באים לידי ביטוי. מוצרים שמיוצרים בגרמניה או ביפן זוכים למוניטין חיובי יותר בהשוואה לאלו שמיוצרים בסין או בהודו. על אף שלא ניתן להתעלם ממאמצי השיווק האגרסיביים של החברות ומהאופן בו הן משכנעות אותנו שאכן קיים הבדל בין המוצרים, סביר להניח שיש דברים בגו.

ההבדל שכולנו מכירים בין תוצרת גרמניה או סין הוא במחירים. לא צריכים להזמין טיסות לברלין כדי לגלות שמוצרים תוצרת אירופה נמכרים במחירים שגבוהים בעשרות אחוזים ממוצרים זהים לגמרי בסין והודו. ההבדל במחירים נובע כאמור מתדמית, אבל לעיתים גם מחומרי הגלם ותהליך בקרת האיכות.

במילים אחרות, סביר להניח שמוצרים המיוצרים באירופה יעמדו בתווי תקן מחמירים יותר. תווי תקן מן הסוג הזה מחייבים שימוש בחומרי גלם איכותיים, שעולים יותר. לחילופין, סין והודו הן מדינות מתפתחות בהן לא קיים תהליך יסודי של בקרת איכות. היצרניות יכולות להשתמש בחומרי גלם אחרים וכך לקצץ בעלויות.

מה שזול עולה ביוקר

אחרי שמבינים את ההשפעה של בחירת חומרי הגלם ותהליך בקרת האיכות על התוצר הסופי, כדאי לבדוק מדוע אנחנו בכל זאת ממשיכים לרכוש את המוצרים מסין והודו. כאן נכנס לתמונה השיקול הכלכלי של הצרכן: רובנו יעדיף לרכוש מוצר זול ולהתמודד לאחר מכן עם התוצאות, מאשר להשקיע מלכתחילה במוצר יקר.

הבעיה היא שמה שזול עולה ביוקר. אם נסתפק בחומרי גלם באיכות ירודה ונרכוש מוצר שלא עבר אף סוג של תהליך בקרת איכות, נגלה לא מעט הוצאות בלתי צפויות בהמשך הדרך. לעומת זאת, בהשקעה ראשונית קצת גדולה יותר נוכל לישון בשקט בלילה וליהנות מהמוצר לאורך שנים.

מתי אין הבדל בין המוצרים?

המסקנה מכל האמור לעיל היא שיש רק היבטים ספציפיים דרכם ניתן לראות את ההבדל בין מוצרים תוצרת גרמניה ויפן לעומת סין והודו. מצד שני, תהליכי גלובליזציה שמתרחשים בשנים האחרונות משנים את המשוואה. מוצרים אלקטרוניים מורכבים מפריטים המגיעים מכל רחבי העולם והתוצאה היא ירידת מחירים שלא פוגעת באיכות.

את ההבדלים בין מחירים זולים ויקרים ניתן למצוא בעיקר במוצרי אלקטרוניקה רגישים. מחשבים, מסכי מחשב, טאלבטים וטלפונים ניידים נמכרים בכל רחבי העולם בפערים של מאות אחוזים. אם נקזז את ערך המטבע המקומי באירופה וארצות הברית לעומת סין והודו, עדיין נגלה מחירים הרבה יותר זולים. השאלה כאן היא מה הצרכים שלנו ועד כמה אנחנו מעוניינים להשקיע במוצר איכותי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה